Succes verhalen

Home » Succes verhalen

Paul Prijt, directeur Donjon Groep

Dinkelberg en Kuipers begrijpt het Prijt-DNA

Paul Prijt en zijn vrouw Anja voeren samen de directie van de Prijt Groep. De historie van deze toonaangevende meubel- en interieurspecialist gaat terug tot 1917 als de overgrootmoeder van Paul Prijt vanuit haar woonhuis fournituren gaat verkopen. “Ons bedrijf is een echt familiebedrijf. Ik ben zelf bijna letterlijk in de meubelzaak opgegroeid en deels door het personeel opgevoed”, lacht Paul. Sinds 1936 is de naam Prijt verbonden aan meubels en maakte de onderneming – destijds aan de Frederiklaan in Eindhoven – een flinke groei door. “Ondanks dat ik mijn hele jeugd in het bedrijf doorbracht, lag het niet zo voor de hand dat ik de zaak van mijn ouders overnam. Eerst heb ik theologie gestudeerd en dat ligt niet echt in lijn met het leiden van een commerciële organisatie, zou je denken. Maar uiteindelijk kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en heb ik samen met mijn vrouw in 1996 het bedrijf overgenomen. En daarmee ook de toenmalige accountant.

In eerste instantie ging dat goed, maar toen deze fuseerde werd ik als het ware ‘overgedaan’ aan het nieuwe fusiekantoor. Ik zeg wel eens ‘er zijn twee dingen die je zelf uitkiest, je vrouw en je vulpen’. Die laat je je niet opdringen. En voor een financieel adviseur is dat eigenlijk niet anders. Daar moet een basis van vertrouwen onderliggen. Die moet passen bij je organisatie en bij je persoon. Zo leiden wij ook het bedrijf. Wij hebben een bepaald Prijt-DNA en daar staan we voor. Kwaliteit, service, garantie, advies, maar vooral betrouwbaarheid en betrokkenheid: persoonlijke aandacht voor onze medewerkers en onze klanten. Daarom willen wij ook niet te groot groeien. Ik denk dat we dan ons DNA langzaam maar zeker verliezen.

Inmiddels waren we verhuist naar Meubelplein Ekkersrijt en de situatie met de toenmalige accountant zinde me niet langer. Op een mooie zonnige dag ben ik toen naar Dinkelberg en Kuipers gewandeld. Het was denk ik een uur of vier. Zonder afspraak liep ik er binnen met de vraag of ik een accountant kon spreken. Direct werd ik ontvangen op een wijze waarvan ik dacht ‘zo hoort het’. Er werd me niet eens gevraagd of ik wel een afspraak had. Dat gesprek vond ook meteen plaats.

Inmiddels is Dinkelberg en Kuipers voor mij veel meer dan het ‘kantoor dat de boeken doet’. Zij zijn voor mij een klankbord, een raadsheer, een soort zakelijke vriend met wie ik in alle vertrouwen zaken voorleg en die gevraagd en zeker ook ongevraagd advies geeft. De mensen van Dinkelberg en Kuipers snappen het Prijt DNA”.

Mark en Charlotte van Beek over hun overname van Hooghuis Sportservice

Het erg prettige gevoel dat het goed komt!

Mark en Charlotte van Beek namen in 2011 Hooghuis Sportservice in Eindhoven over. Dit bedrijf richt zich op het kleden van grote groepen mensen, met name als het gaat om sportkleding. Tot de opdrachtgevers behoren het opleidingsinstituten, zoals het CIOS en Fontys Sporthogeschool. Maar ook organisaties als defensie en de politie profiteren van de unieke formule die Hooghuis Sport biedt.

“Wij bieden kwaliteit en gemak”, legt Mark uit. “Bij ons kunnen bijvoorbeeld 500 leerlingen tegelijk terecht voor hun totale sportkledingbehoefte. Compleet tot en met verschillende sportschoenen en bijvoorbeeld hartslagmeters.” Mark is afkomstig uit de modebranche, maar was toe aan iets anders. “Ik wilde altijd al iets met sport doen. Mijn vader is sportleraar en onze de oudste is afgestuurd op het CIOS. Tijdens een open dag van het CIOS trof ik de leverancier van de sportkleding. We raakten met elkaar in gesprek en ik dacht ‘wat een mooi bedrijf’. Voor dat ik het wist, vroeg ik of hij interesse had in een overname. Zo is het balletje gaan rollen.” 

Charlotte van Beek: “In eerste instantie zijn we gaan praten met een accountant vanuit een ander netwerk. Ondanks dat hij alle gegevens had, bleek uit het eerste gesprek dat hij zich totaal niet had voorbereid. Het leek net alsof hij ons niet serieus nam. Wel lag er direct de volgende dag een rekening op de deurmat.

Hans Dinkelberg kenden we uit het verenigingsleven en aan hem hebben we het verhaal voorgelegd. Hij en een kennis van ons hebben het overnametraject vervolgens begeleid.” Bij een overname komt veel kijken. Waardebepaling, financiering, personeel enzovoort. Kennis en ervaring van een professional is hierbij onontbeerlijk. “Vooral de wijze waarop we zijn begeleid, spreekt ons erg aan”, vervolgt Mark. “Zaken goed op een rij zetten, in begrijpelijke taal uitleggen en uiteindelijk een gunstige onderhandelingspositie realiseren.

Op momenten dat wij het niet meer zagen zitten, gaf hij ons steeds het gevoel dat het goed zou komen. Erg prettig! Ook nu de overname al meer dan een jaar is afgerond, kunnen we rekenen op die persoonlijke ondersteuning en betrokkenheid. Heb ik een vraag, dan krijg ik direct een antwoord. We hebben in Dinkelberg en Kuipers een partij die met ons meedenkt. Persoonlijk advies waar je wat aan hebt.”

Maarten Versantvoort over zijn succesvolle start

Altijd bereikbaar voor coaching en advies

Het succesvolle ondernemerschap van Maarten Versantvoort is in 2012 niet onopgemerkt gebleven. Toen is hij uitgeroepen tot meest veelbelovende jonge ondernemer van Son en Breugel. “Ik ben in 2007 gestart met mijn bedrijf Versantvoort Elektro Techniek. Ik heb altijd in de techniek gewerkt en vond destijds dat het een goed moment was om de stap naar het ondernemerschap te zetten.”

Inmiddels is Maarten al weer een aantal jaren actief in de elektrotechniek. Hij legt elektrotechnische installaties aan voor particulieren en bedrijven. Zo behoren veel winkeliers tot zijn klantenbestand, maar ook grotere organisaties zoals Zonhove en de gemeente Son en Breugel.

“In eerste instantie ben ik samen met mijn vrouw begonnen, die een grote kracht voor het bedrijf is. Als technicus heb ik niet veel verstand van financiële zaken waar het bijvoorbeeld gaat om de boekhouding. Via mijn oom ben ik terecht gekomen bij Dinkelberg en Kuipers. Zo heb ik ook wat betreft de financiële kant van de zaak een voorspoedige start kunnen maken. Dat gaat verder dan alleen de cijfers.

Met name de advisering en coaching is voor mij van grote waarde geweest. Zelf leid ik nu een bedrijf dat geen negen tot vijf mentaliteit heeft. Dinkelberg en Kuipers is wat dat betreft vergelijkbaar. Ook ’s avonds kan ik mijn adviseur bellen. En dat is gezien mijn agenda erg prettig. Ik heb overdag mijn handen vol en vaak pas ’s avonds tijd voor dergelijke zaken. Gelukkig kan ik daarbij op mijn vrouw rekenen die de boekhouding voor haar rekening neemt. Dan nog is het een fijne gedachte dat Dinkelberg en Kuipers altijd bereikbaar is. Zo wil ik graag samenwerken, op persoonlijke basis.”

 

Jan Basten, directeur Basten Woninginrichting in Son

Alles wat ik als MKB ondernemer in een adviseur zoek 

Zo’n 80 jaar geleden is de basis gelegd voor wat nu Basten Woninginrichting in Son en Breugel is. In die jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een begrip in Son en Breugel. Jan Basten is inmiddels al weer jaren het gezicht van deze eigentijdse interieuradviseur op het gebied van woninginrichting en -aankleding.

Het bedrijf is voortgekomen uit de kledingreparatie die een tante van Jan Basten voor inwoners van het dorp uitvoerde. Dat liep zo goed dat daar al vrij snel de verkoop van textiel bijkwam en ook Piet Basten, de vader van Jan, insprong. Hij kan gezien worden als de grondlegger van Basten Woninginrichting, aangezien hij destijds een opleiding woninginrichting volgde. Ook Jan is eigenlijk als vanzelf in de zaak gegroeid. “Natuurlijk is er in de loop der jaren veel veranderd, maar de basis van het bedrijf is door mijn vader gelegd”, vertelt Jan Basten. “We zijn nu een service gedreven interieurspecialist dat bestaat uit een ervaren team van adviseurs. Van complete inrichting tot advies over de juiste vloerkeuze, raambekleding of bijvoorbeeld zonwering. Steeds gaat het erom de juiste sfeer en beleving te creëren die past bij onze klanten. Vaak een heel persoonlijke aangelegenheid, die vraagt om een juiste vertaling van wensen en eisen. 

In dit kader is het eigenlijk ook niet vreemd dat wij voor onze eigen advisering diezelfde criteria hanteren. De keuze voor Dinkelberg en Kuipers is met name gebaseerd op persoonlijke betrokkenheid. Een 1-op-1 relatie die wij in de vorige adviseur niet herkenden. Dat was een vrij grote accountantsorganisatie en ik had het gevoel dat zij ver van ons af stonden. Terwijl ik juist erg veel waarde hecht aan betrokkenheid.

Een ander punt is bereikbaarheid. Ik kan altijd terecht met mijn vragen en altijd bij de juiste persoon. Prettig is ook dat Dinkelberg en Kuipers, ondanks dat zij geen groot accountantskantoor zijn, mij alle dienstverlening kunnen bieden waarin ik als MKB-ondernemer behoefte heb. Van loonadministratie tot advies over het al dan niet doen van een investering.

Overigens ben ik vrij actief in de Sonse gemeenschap en loop dus regelmatig adviseurs van Dinkelberg en Kuipers tegen het lijf tijdens dorpsactiviteiten of evenementen. Dan ervaar je nog een kwaliteit. Zij weten privé en zakelijk perfect te scheiden. Een aspect wat ik persoonlijk uitermate belangrijk vind.” 

Dinkelberg en Kuipers